De volledige agenda is in voorbereiding.

  1. Cappella Amsterdam: Elegieën van Maria

    Dinsdag 26 januari 2016, 20:00- Utrecht, Geertekerk
    Woensdag 27 januari 2016, 20:15, Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ (live via Radio 4)
    Kaartverkoop: www.cappellaamsterdam.nl

     

    Programma

    Een door-lopende muzikale reis van tweemaal 40 minuten met een van Nederlands topkoren!

    Zie onder voor het interview van Thea Derks met Maria van Nieukerken

     

    Ton de Leeuw- Elégie pour les villes détruites

    Milhaud- Elégie

    Fauré- Elégie, in arrangement van Bob Zimmerman voor koor & cello

    Nystedt- Stabat Mater voor koor & cello

    Nielsen/Hoybe- Saenk kun dit hoved

    Michans- Herbstlieder

    Whitacre- Sleep

    ———————————–

    Maria van Nieukerken: ‘Ik hou van droevige muziek’

    Maria van Nieukerken (1975) studeerde koordirectie bij Daniel Reuss aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, en volgde tevens lessen koor- en orkestdirectie bij grootheden als Marcus Creed en Paul van Nevel. Ze deed de Internationale Meisterkurs Chorleitung van Eric Ericson en is artistiek leider en dirigent van PA’dam, Toonkunst Rotterdam en Kamerkoor Toonkunst Rotterdam. Voor haar carte blanche concert met Cappella Amsterdam koos ze het thema Elegieën.

    ‘Het belangrijkste dat ik van Daniel Reuss geleerd heb, is altijd uit te gaan van de partituur en efficiënt te repeteren’, vertelt Van Nieukerken. ‘Ik heb Daniel vaak in actie gezien toen ik als pianist koorrepetities begeleidde. Zo leerde ik dat je niet overal meteen bovenop hoeft te springen. Die neiging heb je als beginner, maar sommige dingen komen vanzelf goed, bijvoorbeeld door het nog eens te laten zingen. Ik heb leren inschatten wat je wel, of juist niet moet doen om tot een goed resultaat te komen.’ Heeft zij wellicht een sombere natuur, dat ze haar carte blanche concert wijdt aan elegieën? Nieukerken lacht: ‘Ik ben beslist geen somber type, maar hou erg van droevige muziek. Het kiempje voor dit programma werd gelegd door een prachtig weemoedig lied van Carl Nielsen, Saenk kun dit hoved du blomst (buig je hoofd, bloempje). Het gaat over een moeder die probeert haar kind in slaap te sussen, daar gaat iets troostends vanuit. Het duurt amper twee minuten en ik wil het als rode draad in verschillende bezettingen en opstellingen door het concert weven. Het thema drong zich als vanzelf op. Van Nieukerken: ‘Een elegie is een lyrisch dichtstuk waarin aangename herinneringen aan hetgeen men vroeger bezat worden afgewisseld met treurigheid om het verlies ervan. Het lied van Nielsen biedt troost en geborgenheid tegenover de heftigheid van de werken van Ton de Leeuw en Darius Milhaud. De tekst van Elégie pour les villes détruites van De Leeuw is zeer dramatisch: “Niemand heeft het overleefd. Ze zijn allen uitgeroeid.” In Milhauds Elégie lijkt de hele wereld tot stilstand te zijn gekomen, er klinkt niets meer.

    Een andere sfeer tekent Carlos Michans in zijn Herbstlieder, op gedichten van Rilke: ‘Die zijn meditatief van aard, het betreft overpeinzingen over het menselijk bestaan. Met name tekst en muziek van het derde deel, ‘Herbst’ is heel intens en soms troostend: “Wir alle fallen…und doch ist Einer, welcher dieses Fallen unendlich sanft in seinen Händen hällt.” Iets van die gedachte hebben we nodig om te overleven in de werkelijkheid van alledag.’

    Bijzonder is de Elégie voor cello en orkest van Fauré: ‘Het was altijd mijn droom deze te laten bewerken voor koor, wat Bob Zimmerman voor dit programma gaat doen. Nu eens zingt het koor de begeleidende orkestpartij, dan weer nemen enkele zangers de rol van de cello over. Het wordt een spannende wisselwerking tussen koor, zangsolisten en solo cello.’

    Door de combinatie van stukken maakt Van Nieukerken het programma zelf tot een elegie: ‘Een avond met treurnis en verdriet, maar ook hoop en troost.’

    Thea Derks- Amsterdam, 26-5-2015

    Voor jaarbrochure Cappella Amsterdam 2015-16

     

     

  2. Concert Humain- Poulenc / Van Beurden/ Ramirez

    Vrijdag 11 december 20:15 – Rotterdam, Laurenskerk

    Concert rondom De dag van de Rechten van de Mens

    Concert_Humain_flyer_A5_151106

    Poulenc- Figure Humaine

    Van Beurden- Poems from Guantanomo Bay

    Ramirez- Misa por la paz y la justicia

     

    Toonkunst Rotterdam

    Gruppo Los Criollos, Arco van Zon- althobo

    Maria van Nieukerken- dirigent

  3. Hedendaags & Theatraal- Kamerkoor Toonkunst Rotterdam

    Zondag 25 mei 2015, middagconcert in de serie Ongehoord Subliem

    Delft- Rietveldheater

    Programma met Nederlandse en Vlaamse hedendaagse composities met theatrale elementen

    Kurt Bikkembergs- Suite op tekst van Paul van Ostaijen

    Jeroen Manders- Singers Naaimasjien is de beste

    Sebastian van Steenberge- La noche sin estrellas

    David Porcelijn- Sound poem in shikara tala (dubbelkoor)

    Hendrik Andriessen – Sonnet

    en andere werken

     

    Kamerkoor Toonkunst Rotterdam

    o.l.v. Maria van Nieukerken

  4. Bachs Hohe Messe met PA’dam

    Zondag 21 juni 2015, 15:30-  Monnickendam – Grote Kerk

    Kaarten reserveren via: bachinmonnickendam@gmail.com

     

    Bach- Hohe Messe

    PA’dam &  Amsterdam Corelli Collective

    mmv ‘Friends’ van PA’dam

    Wim Dijkstra- Orgel

    Solisten: Martha Bosch, Alfrun Schmid, Christina Voeltl, Mignon Primus- sopraan, Annette Stallinga, Natascha Morsink, Cécile Roovers, Karen Langendonk- alt, Henk Gunneman, Edward Leach- tenor, Erks Jan Dekker, Andreas Goetze- bas

    o.l.v. Maria van Nieukerken

  5. Stabat Mater Poulenc- Collegium Vocale Gent

    Collegium Vocale Gent

    Rotterdams Philharmonisch Orkest

    o.l.v. Yannick Nézet- Séguin

    Instudering koor: Maria van Nieukerken

     

    Poulenc- Stabat Mater

    Debussy- Nocturnes

     

    Donderdag 11 december, vrijdag 12 december, zondag 14 december 2014: De Doelen, Rotterdam

    www.collegiumvocale.be

  6. PA’dam: wereldpremiere Wim de Ruiter

    Zondag 8 februari 2015, 14:15- Amsterdam- Orgelpark

    PROGRAMMA
    Componist Wim de Ruiter schreef de opera De Buitenste Duisternis en tekende met Henk Schaap ook voor het libretto: Beëlzebul, de baas van de ‘Buitenste Duisternis’, en de engel Gabriëlla, bewoonster van de hemel, proberen beiden de geest van een over- leden vrouw voor zich te winnen. Ze komen uiteindelijk tot de opvatting dat goed en kwaad niet zonder elkaar kunnen. Eind goed al goed?

    Wim de Ruiter (1943)
    – De Buitenste Duisternis

    Uitvoerenden:

    PA’dam en instrumentaal ensemble met elektronica

    Wim Dijkstra- orgel

    Maria van Nieukerken- dirigent

    Kaarten via www.orgelpark.nl

  7. Nacht zonder Sterren- Toonkunst Rotterdam

    Zaterdag 24 januari 2015- 20:15- Rotterdam Delfshaven, Pelgrimvaderskerk

    Flyer Nacht zonder Sterren

    Part- Magnificat

    Bach- Der geist hilft unsrer Schachheit auf

    Victoria- Missa Salve regina

    Steenberge- La noche sin estrellas

    Mecano/arr. Trujillo- Hijo de la luna

    Haendel- Celestial Concerts

     

    Kamerkoor Toonkunst Rotterdam o.l.v. Maria van Nieukerken

    Wim Dijkstra- Orgel, Angela Stevenson- Cello

    Flyer Nacht zonder Sterren 2e pagina