Bach in Monnickendam

Samen met organist Wim Dijkstra organiseert Maria sinds 2004 de concertserie ‘Bach in Monnickendam’.
Wim Dijkstra werd in 2004 de vaste organist van de Grote Kerk in Monnickendam en daarmee ook de vaste bespeler van het monumentale Gerstenhauerorgel (1780) van deze kerk.
Hij wilde hier een concertserie starten waarbij werken voor orgelsolo zouden kunnen worden gecombineerd met uitvoeringen van Kantates van Bach. Hij vroeg Maria om dit samen met hem te gaan organiseren en aldus geschiedde.

BIM 20.09.15- Wim en Maria- het elfde seizoen2
Ieder concert staat een kantate van Bach centraal; daarnaast staat een werk voor orgel- solo op het programma, aangevuld met een instrumentaal concert of a cappella koorwerk.
Vaste medewerkers aan de serie zijn zangers van PA’dam, die tevens de solo-partijen voor hun rekening nemen en het Nicolaas Consort als instrumentaal ensemble.

Zie de Agenda voor PA’dam & Friends in mei & september 2022, met muziek van Bach, Schuetz en de Misa Criolla van Ramirez.

Bijzonder concept:
Het principe van ‘Bach in Monnickendam’ lijkt op hoe Bach zelf in zijn tijd zijn eigen kantates uitvoerde. Iedereen komt de dag van uitvoering samen om een aantal uren te repeteren en na een korte pauze voert het gezelschap Bachs Kantate uit samen met de andere stukken van het programma. Met dit bijzondere concept heeft ‘Bach in Monnickendam’ inmiddels een trouwe schare luisteraars aan zich weten te binden.

Live-muzikale toelichting op de kantate van de dag:
Alle concerten worden voorafgegaan door een korte toelichting met live-muzikale voorbeelden onder leiding van componist en muziektheoreticus Gustavo Trujillo.
Met de muzikale voorbeelden als leidraad vertelt hij het publiek de belangrijkste wetenswaardigheden en herkenningspunten van de compositie en sommige gedeelten in het bijzonder.

Meer informatie, over bijvoorbeeld concerten, zie www.padam.nu of in de Agenda