Festival ‘Spoken & Schimmen’, 2011

Zaalrepetitie Laurenskerk Rotterdam

In de zomer van 2011 organiseerde Maria van Nieukerken samen met een projektcommissie van Toonkunst Rotterdam het festival ‘Spoken & Schimmen’.
Een festival waar niet alleen Toonkunst Rotterdam bij betrokken was, maar ook vele andere amateurgezelschappen met musici, dansers en acteurs.
Hoogtepunt van het festival was de uitvoering van Mendelssohns ‘Die erste Walpurgisnacht’, waarbij het koor, gehuld in paarse en oranje pijen, niet alleen zong maar tevens een bijzondere choreografie uitvoerde. Tijdens het slotconcert las Jules Deelder zijn eigen verhaal ‘Koos Spook’ voor en stadsdichteres Jana Beranova droeg enkele gedichten voor.
Voor de pauze gaf ook Kamerkoor Toonkunst acte de presence, door onder meer Longbacka’s ‘Presto Isterico’ uit te voeren samen met twee moderne dansers en Porcelijns ‘Sound Poem in Shikara tala’ in samenwerking met Heiko Dijker.
Het concert eindigde met een groots spektakel op het Laurenskerkplein, waarbij het publiek onder aanvuring van Maria en met begeleiding van een percussieband een Bodyrhythm- kanon uitvoerde samen met alle koorleden en vuurdanseres Anouk Hubatka.

Een weekend eerder trok het Kamerkoor Toonkunst een avond door de stad Rotterdam en voerde op verschillende lokaties in de stad kleine optredens uit. Zowel publiek als alle deelnemers verplaatsen zich gezamenlijk van locatie naar locatie, waarbij onderweg van alles te beleven was.
De avond begon met een gezamenlijk diner in Restaurant ‘Bazar’, waarbij het publiek aan lange tafels met elkaar at en ondertussen verrast werd met vreemde verhalen en koorimprovisaties. Gedurende de avond werden er door koorleden verschillende verhaallijnen uitgespeeld, tussen de verschillende concerten en lokaties in.
Uitgevoerde werken, o.a. G. Fauré- ‘Les djinns’, S. De Lange- ‘Friedhofstimmen’, H. Koolmees- ‘Aed Mc Ainmerech’, werken van Elgar.

‘Spoken & Schimmen’ , een impressie