Workshops Koren & Zangers

KIJK VOOR HET ACTUELE DIGITALE AANBOD bij Projecten en hier!

Of vraag een workshop op maat aan: info@mariavannieukerken.com

Matthaus Passion- Zing zélf de Aria’s : speciaal voor koren die zelf de Matthaus uitvoeren.

Een dag waarin het koor zich verdiept in de Aria’s en deze met elkaar zingt. Met allerlei leuke toelichting en muzikale wetenswaardigheden. Daarna zing je de Matthaus Passion heel anders in je koor! Lees meer over de opzet van deze workshop bij ‘Projecten’

Vocale Kwartetten Coaching in Jamulus: Vocale Kwartetten Coaching

——————————————————————————

Maria van Nieukerken biedt koren en vocale ensembles de volgende workshops aan:
Workshop Bewust Musiceren en Workshop Goldbergvariaties.

Daarnaast begeleidt Maria bestaande ensembles en vocal groups die op zoek zijn naar verdieping en uitbreiding van hun repertoire, koorklank, dynamiek en presentatie. Ook geeft Maria workshops die speciaal gericht zijn op podiumpresentatie en de toevoeging van theatrale elementen tijdens concerten.

In overleg met u, of met uw koor en dirigent wordt een workshop op maat gemaakt.

Workshop Bewust Musiceren

Een dag of verschillende dagdelen waarin op verschillende manieren gewerkt wordt aan (muzikaal) contact, klankkleur, concentratie en presentatie.
Bij voorkeur met gebruik van een aantal stukken uit het repertoire waar het koor op dat moment mee bezig is.

Doelstellingen

Het vergroten van de muzikale beleving van iedere zanger en daarmee van de hele groep
Overbrengen van deze muzikale beleving richting een publiek
Verbeteren van de koorklank en het luisteren naar elkaar

Werkwijze

Uitgebreide warming up met theatrale elementen- Voor concentratie en bewustwording
Wat doe je allemaal tegelijk als je zingt of een concert geeft?

Van binnen en van buiten- Voor een betere individuele zangprestatie en betere koorklank
Beleef de muziek van binnen en van buiten: soms ben je luisteraar en dan weer zanger. Er wordt in kleine groepjes gewerkt en aan elkaar gepresenteerd.

Oefeningen en experimenten voor verschillende opstellingen- Voor koorklank en individuele zangprestatie
Wat doet dit met de individuele zanger en de klank van de groep?

Oefeningen voor podiumpresentatie, gekoppeld aan een muzikaal werk- Voor podiumpresentatie en (muzikale) uitstraling naar het publiek
Hoe kun je dit verbeteren? In groepjes wordt dit uitgewerkt en aan elkaar gepresenteerd.
Ook doen worden er een aantal muziektheatrale spelletjes gedaan voor meer bewustwording en concentratie op het podium.

Afhankelijk van de groepsgrootte en naar aanleiding van de eventueel meer specifieke wens van het koor, wordt een programma op maat gemaakt.

Bodyrhythms kanon met Kamerkoor Toonkunst

Workshop Goldbergvariaties

Naar aanleiding van de productie ‘PA’dam zingt(!) BACHS Goldbergvariaties’ biedt Maria samen met componist Gustavo Trujillo de workshop Goldbergvariaties aan.
In deze workshop wordt uitgelegd en gedemonstreerd op welke manier componist Trujillo het oorspronkelijke werk voor klavier opnieuw heeft getoonzet voor koor. Vervolgens wordt er intensief gewerkt aan een aantal delen uit het arrangement.

Unieke kans! Want uitvoeringen van het arrangement van Bachs Goldbergvariaties door Gustavo Trujillo zijn op dit moment nog exclusief voorbehouden aan het professionele kamerkoor PA’dam.
Tijdens deze workshop krijgt u(w koor) toch de gelegenheid om een aantal van de delen in te studeren en te ervaren hoe bijzonder het is om dit stuk te zingen!

foto Dirk Rietveld

Workshop Goldbergvariaties in de Marekerk Leiden