Workshopdagen MISA CRIOLLA – Najaar 2016

Workshopdagen Latijns Amerikaanse muziek o.l.v. Maria van Nieukerken & Grupo Los Criollos

Kijk hier voor de Workshopdag MISA CRIOLLA  in najaar 2016

• Zondag 13 november 2016 in Utrecht i.s.m. ZIMIHC- Podium voor Amateurkunst
  • Zaterdag 19 november 2016 in het Witte Kerkje- Terheijden

Workshopdagen Misa Criolla- Ramirez – Editie 2016 Najaar

Uitgangspunt Is het van binnenuit leren voelen van de specifieke Latijns Amerikaanse ritmische patronen. We doen dit door op allerlei manieren met ritme bezig te zijn: te dansen, bodypercussion en natuurlijk door te zingen!

Voor wie? Een aanrader voor een koor wat van plan is om één van deze werken uit te gaan voeren, een uitgelezen kans voor dirigenten die zich willen verdiepen in dit stuk, maar ook erg leuk om ‘zomaar’ aan mee te doen!

Los Criollos 11 dec15-3

Door wie? De dag staat onder leiding van dirigent Maria van Nieukerken en de musici van de Latijns Amerikaanse formatie Los Criollos: Alvaro Pinto Lyon (gitaar,zang), Orlando Mino (gitaar, charango), Fred Abbingh (piano, accordeon) en Renato Freygang (slagwerk).

Maria staat bekend om haar effectieve, aantrekkelijke en snelle manier van repeteren en Los Criollos staan vanuit hun achtergrond garant voor een authentieke behandeling van deze Zuid-Amerikaanse volksmuziek.

Hoe ziet zo’n dag eruit? De dag duurt van 10:00 tot ca. 17:00 met enkele pauzes. Na een muzikale verrassing door Los Criollos start Maria start met ‘body-percussion’ waarmee de basis is gelegd voor een dag waarin vooral ritme en plezier centraal staat. Samen met Alvaro geeft zij context over de herkomst van de ritmes en dansen waarop bijvoorbeeld de Misa Criolla gebaseerd is. Iedereen danst het Carnavalito (Gloria) en de Chacarera (Credo) waarna telkens de verbinding met de partituur gelegd wordt.

Gedurende de dag passeren alle delen uit het gekozen werk de revue, wordt er eventueel deels in kleinere groepen gewerkt en krijgt iedereen de kans om de Bombo, Charango en andere instrumenten beter te leren kennen en uit te proberen. Ook is er natuurlijk aandacht voor uitspraak en betekenis van de Spaanse teksten.

Aan het einde van de middag voeren de deelnemers samen met Grupo Los Criollos en Maria van Nieukerken delen uit van het stuk waar die dag aan gewerkt is. Toehoorders zijn daarbij van harte welkom.

Dit optreden van de deelnemers in Latino sfeer zorgt voor een spetterende afsluiting van de dag!

In 2014/2015 vonden de volgende workshops plaats:

Zaterdag 10 mei 2014: Amsterdam- Zuiderkerk- Misa Criolla
Zaterdag 17 mei 2014: Middelstum- Hypolituskerk- Misa Criolla
Zaterdag 31 mei 2014: Groningen- Misa Criolla
Zondag 1 juni 2014: Dordrecht- Misa Criolla
Zaterdag 12 september 2014: Thesinge, Thesingers-  Navidad Nuestra
Zondag 5 oktober 2014: Groningen, Pantha Rhei- Misa Criolla
Zaterdag 20 maart 2015: Utrecht, Koor Otia- Misa Criolla
Zaterdag 13 juni 2015- Haarlem, Haarlems Kleinkoor- Misa por la Paz en Misa Criolla