Tranen van Maria- PA’dam & Johannette Zomer

6 maart 2020 Leiden, Hooglandsekerk, 20.00 uur
7 maart 2020 Amsterdam, Dominicuskerk, 20.00 uur
8 maart 2020 Groningen, Oosterpoort 15.00 uur

Sopraan Johannette Zomer presenteert rond Internationale Vrouwendag Tranen van Maria, een multidisciplinaire voorstelling door en voor vrouwen uit diverse culturen en met verschillende achtergronden.

PA’dam en ZAZ Vrouwenkoor o.l.v. Maria van Nieukerken

Johannette Zomer – sopraan, Cécile van de Sant, mezzosopraan
Rolinha Kross – sefardische zang, Tis Marang – gitaar
Alisa Cuuna (Italië/Roma)– theatermaker, verhalenverteller
Rojin Hassan (Syrië)– Arabische zang, Jaber Fayad (Syrië) – ud
Saffraan – Ritueel Drumtheater, Tulipa Consort

Tranen van Maria – Flyer

Vele componisten hebben het op muziek gezet, niemand deed het zo indringend en ontroerend als Pergolesi: het Stabat Mater. Een middeleeuws gedicht over het lijden van Maria om haar gekruisigde zoon. Deze muziek is de ruggengraat van het concert, en tussen de delen door hoort u een palet aan vooral door vrouwen geschreven muziek. Zoals een gezang van Hildegard von Bingen, en op vrouwen geïnspireerde Arabische en Sefardische liederen. Maar ook hoort u een Cantiga de Santa Maria, uit de grootste verzameling lofliederen van de westerse middeleeuwse literatuur. Een hedendaagse Cantiga wordt speciaal voor dit concert geschreven door de Australische componiste Kate Moore.
Tijdens de voorstelling zal theatermaker Alisa Cuuna, een jonge vrouw van Roma-afkomst, haar verhaal maar ook dat van andere vrouwen vertellen/delen/spelen. Ook treedt er een speciaal voor dit project samengesteld vrouwenkoor op. Het koor zal aan een paar delen van het Stabat Mater meewerken, alsook aan de middeleeuwse en hedendaagse Maria-lofzangen

.Tranen van Maria – Flyer