PA’dam zingt! Bachs Goldbergvariaties met Vincent Bijlo als Bach

PA’dam zingt(!) Bachs Goldbergvariaties, met Vincent Bijlo als J.S. Bach

Flyer Goldbergvariaties PA’dam met Vincent Bijlo

Interview Maria van Nieukerken & muziek uit Bachs Goldbergvariaties voor 16 stemmen en barokensemble

http://passaggio.radio4.nl/uitzending/261438/Passaggio.html  (minuut 31:26- 41:00)

Vrijdag 28 november 2014, 20:15- Den Haag, Lutherse Kerk- Workshop om 18:30

Zondag 30 november 2014, 14:30- Amersfoort, Veerensmederij * verkorte Jeugd10+ Voorstelling

Vrijdag 12 december 2014, 20:15- Amsterdam, Waalse Kerk- Workshop om 18:30

zaterdag 13 december 2014, 20:15- Ede, Akoesticum- Workshop om 18:30

Theatraal concert waarin een sprankelende verbinding ontstaat tussen geniaal musicus en gewone man, tussen verleden en heden én tussen musici en publiek.

Componist Gustavo Trujillo maakte van Bachs Goldbergvariaties– oorspronkelijk voor klavier geschreven- een versie voor 16 stemmen en barokensemble. De herschepping van dit wereldberoemde stuk vormt het raamwerk waarin de ‘Mens Bach’ met al zijn eigenaardigheden aan het woord komt.

Bachs eigen brieven waren het uitgangspunt voor het script van Bach/Bijlo.  Onbekende en verassende passages uit de brieven krijgen in deze voorstelling een nieuwe, actuele belichting. Zo verneemt u het onomwonden oordeel van Bach/Bijlo over de zangers van PA’dam (n.a.v. Bachs rapport over zangers van zijn Thomasschule) en hoort u wat hij vindt van pianist Glenn Gould. Wist u trouwens waarom Bach in de gevangenis heeft gezeten en hoe hij aan zijn inspiratie kwam? En waarom heeft Bach zo’n hekel aan zijn leerling Krause?

De zangers van PA’dam treden op in verschillende samenstellingen en hoedanigheden: als doodgraver, bedelaar of als kopiist, want zelfs in de pauze componeert Bach/Bijlo nog verder….

In Den Haag, Amsterdam en Ede is er voorafgaand aan het concert een workshop o.l.v. componist Gustavo Trujillo en dirigent Maria van Nieukerken,waarbij u een kijkje krijgt in de dubbele componistenkeuken van Bach en Trujillo. Tijdens de workshop gaat u ook zélf zingend aan de slag!

Uitvoerenden

PA’dam & Accademia Amsterdam o.l.v. Maria van Nieukerken