Tippett: A child of our time- Berlijn

www.gedaechtniskirche-berlin.de/KWG/dateien/ausgabe_event.php?id=3095

Meer informatie:

Kinderen van onze Tijd

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat in november in Duitsland de beruchte ‘Kristallnacht’ plaatsvond, als opmaat voor de joden­vervolgingen die zouden gaan plaatsvinden. Naar aanleiding hiervan componeerde Michael Tippett zijn ‘A child of our time’, een van de belangrijkste uitingen van afschuw van een kunstenaar.

De Kristallnacht

Het is 9 november 1938, er hangt onheil in de lucht… Adolf Hitler zint op macht en dat is te voelen. Joseph Goebbels, zijn rechterhand, krijgt toestemming voor een geweldactie tegen de Joden. Midden in de nacht is het zover. Vanuit het niets denderen soldaten door de straten in Duitsland en Oostenrijk. Joden worden gearresteerd en vermoord; hun winkels, huizen en bezittingen worden vernield. Meer dan 1000 synagogen worden in brand gestoken.

Uniek concert

Exact 75 jaar na deze afschuwelijke Kristallnacht, op 9 november 2013, willen wij deze wantoestanden herdenken. In Berlijn, in de GedächtnisKirche: een unieke locatie, voor een uniek concert. Dit zullen wij doen met een uitvoering van het Oratorium A Child of our Time van Sir Michael Tippett.

Sir Michael Tippett

Tippett leefde van 1905 – 1998 in Groot Brittannië. In reactie op de Kristallnacht schreef hij het oratorium A Child of our Time. Hij begon aan dit werk op 5 september 1939, twee dagen nadat Engeland de oorlog verklaarde aan Duitsland. In 1941 rondde hij het werk af en in 1944 werd het voor het eerst uitgevoerd.

A Child of our Time

A Child of our Time is een muzikale schildering van de menselijke psychologische krachten. Het brengt krachten als verlangen, waarden en verlangens tot leven. Het zijn krachten die iedereen in zich heeft en waarmee we goed met elkaar kunnen samenleven, maar die ook kunnen leiden tot botsingen en conflicten.

Afro Amerikaanse spirituals herinneren ons aan de onderdrukkingen en martelingen ten tijde van de slavernij. Het koor en de solisten vertolken met de stemmen van een moeder, een tante, een oom en een kind het lijden van de onderdrukten en de boodschap van het pacifisme.

Geweldloze oproep tot vrede

De majestueuze aanklacht tegen oorlog, vervolging en geweld en de oproep tot vrede zijn nog altijd actueel in een wereld met terrorisme, oorlogen, onderdrukking en rassenhaat. Het oratorium roept op tot bewustwording door ons geweten wakker te schudden, in de hoop daarmee een bijdrage te leveren aan een meer vreedzame wereld.